Standardní projekt Grantové agentury České republiky (2016-2018)
Realizační tým: Kateřina Vlčková, Kateřina Lojdová, Josef Lukas, Jan Mareš, Tomáš Kohoutek, Lucie Škarková
Projekt se zabývá strategiemi řízení třídy u studentů učitelství na dlouhodobé praxi a zkušených učitelů (jejich “cvičných učitelů”) na druhém stupni základní školy. Cílem projektu je přispět k rozvinutí konceptu strategií řízení třídy na teoretické a empirické úrovni a podpořit jeho možné praktické aplikace.
Projekt má tyto dílčí cíle:
- Přispět k rozvinutí konceptu strategií řízení třídy v českém pedagogickém diskursu a jeho založení na důkazech z výzkumu.
- Identifikovat, jak se strategie řízení třídy a jejich konceptualizace liší u studentů učitelství (začínajících) a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů).
- Přispět k rozvoji teorie a aplikací smíšeného výzkumu.
- Přispět k aplikaci poznatků o strategiích řízení třídy v kontextu fází profesního vývoje učitele do kurikula a vzdělávání studentů učitelství, učitelů a mentorů.
- Přispět poznatky z výzkumu k probíhající diskusi ve vzdělávací politice nad Standardem kvality profese učitele.
- Vydat monografii komplexně pojímající řízení třídy v kontextu českého prostředí.